Liigu edasi põhisisu juurde
Sisukaart
Sotsiaaltöö

Riigi soodustusega abivahendite soetamine

Uudis

Riigi soodustusega saavad abivahendeid soetada kuni 18-aastased lapsed; tööealised, kellel on tuvastatud puue või töövõime langus ning vanaduspensioniealised inimesed.

Tiia Orlovski
sotsiaalkindlustusameti abivahendite talituse juhataja

Abivahendite ostmiseks soodustusega on vaja paberil tõendit, kus on välja toodud abivahendi vajadus. Teave, milline arst või spetsialist saab abivahendi määrata ja tõendi väljastada, on märgitud määrusega kinnitatud abivahendite loetelus. Tõendil võib vajadus abivahendi järele olla määratud nimetuse, kirjelduse või ISO-koodiga. Puudeta lapsed saavad soodustust ainult eriarsti tõendi alusel.

2019. aasta 1. oktoobrist ei ole vanaduspensioniikka jõudnud inimestel uriini imavate abivahendite soodustusega soetamiseks tõendit vaja. Kui vanaduspensioniealine inimene soovib osta mähkmeid, sidemeid, imavaid või pestavaid aluslinu, ei pea ta nende toodete ostmiseks arstitõendit esitama. Tööealistel inimestel on nende toodete soetamiseks tõendit vaja ainult esimesel ostul. Toodete hankimiseks lastele tuleb teenuste vajadust kinnitavat tõendit uuendada iga kahe aasta tagant. Kui inimene on ostnud uriini imavaid abivahendeid soodushinnaga, on tal õigus osta soodsamalt ka nahakaitse ja -puhastamise tooteid.

Toimetulekutoetuse saajale hüvitab riik abivahendite maksumusest 95%.

Mitu olulist muudatust

Abivahendite valdkonnas on alates eelmise aasta lõpust toimunud mitu olulist muudatust. Sotsiaalkindlustusamet arendab abivahendite teenust mitmes osas, eesmärk on paberivaba e-teenus, mis võimaldab abivahendeid hankida lihtsalt ja mugavalt.

Arenduse esimeses etapis loodi 1. oktoobrist 2020 reaalajas andmevahetus abivahendeid tootvate ja müüvate ettevõtetega. Digisüsteemi abil saavad ettevõtted kontrollida, kas ja kui palju on inimesel õigus saada abivahendeid soodustingimustel. Edaspidi lihtsustub ameti ja ettevõtete aruandlus ja arveldus, täielikult digitaalseks on plaanis muuta ka abivahendi tõend.

1. detsembrist kaotati paberil abivahendi kaart. Seda ei pea enam taotlema ega tehingute tegemiseks kaasa võtma. Abivahendi kasutajad näevad sotsiaalkindlustusameti iseteeninduses oma varasemaid ja uusi abivahendi ostu- ja üüritehinguid. Sinna saab siseneda kodulehe kaudu aadressil sotsiaalkindlustusamet.ee või otselingiga iseteenindus.sotsiaalkindlustusamet.ee. Keskkonda saab sisse logida ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-ID-ga. Iseteenindusele lisaks saab ametiga suhelda e-posti info@sotsiaalkindlustusamet.ee teel või helistades infotelefonile 612 1360.

Pilootprojekt tööealistele

Käsil on tööealistele mõeldud abivahendite pilootprojekt. Sotsiaalkindlustusamet ja sotsiaalministeerium viivad seda ellu 1. jaanuarist kuni 30. juunini. Projekti raames saavad riigi soodustusega abivahendeid ka puude ja töövõime languseta 16–63-aastased tööealised inimesed. Need, kelle puude raskusastet või töövõimet alles hinnatakse ning kellele on abivahendi vajadus juba määratud, saavad projekti raames vajaliku abivahendi kätte kiiremini.

Kasulik peaks see olema eelkõige inimestele, kellel ei ole tuvastatud puuet ega töövõimelangust: näiteks liigesehaiged, kellel oleks abi käeortoosist; insuldi üle elanud või äsja amputatsioonil käinud inimesed, kellel on vaja ratastooli.

Kui abivahendi vajadus on pikaajaline, on mõistlik taotleda ka puue ja/või töövõime langust kinnitav dokument, et ka pilootprojekti lõppedes saaks vajaduse korral soetada vajalikke abivahendeid riigi toetusega.

Selleks, et saada osa pilootprojektiga pakutavast abist, peab arst või mõni teine spetsialist väljastama abivahendi tõendi. Kõigepealt soovitame pöörduda oma perearsti poole, kes hindab olukorda ja suunab edasi eriarsti vm spetsialisti vastuvõtule. Tõendi alusel saab abivahendeid osta või üürida pilootprojektis osalevatelt sotsiaalkindlustusameti lepingulistelt koostööpartneritelt.

Sotsiaalkindlustusametil on abivahendite valdkonnas 177 lepingupartnerit, kellel on üle Eesti 481 teeninduspunkti. Tööealiste pilootprojektis osaleb neist 66 ettevõtet 182 teeninduskohaga. Nende kontaktid leiab ameti kodulehelt.

Artikkel ilmus esimest korda ajakirjas Sinuga.